Preguntes freqüents (FAQs)
A continuació detallem les preguntes que més ens consulten les associacions i les respostes que els donem.
Basant-nos en la normativa vigent per a que siga més fàcil adaptar-se als canvis que s’han produït, fonamentalment a nivell administratiu.
Si la consulta que desitges no està a la següent llista pots enviar-nos un formulari i intentarem resoldre-la i publicar-la si és d’interés general.
Preguntes freqüents
Per a sol·licitar autorització de celebració de la manifestació festiva cal presentar amb la suficient antelació a l'ajuntament els 12 documents indicats al punt 2 de la ITC-18, entre els quals es troba la justificació de la formació CRE de tots els membres del grup o grups participants. A més, si s’utilitzen artificis sense marcat CE, s'haurà d'aportar la còpia de la Resolució de la DGPEM del Ministeri per la qual s'autoritza al taller de fabricació al que s'ha fet la comanda d'artificis a fabricar eixos coets sense marcat CE.
Es recomana presentar la documentació a l’ajuntament amb més de 30 dies d’antelació a la data de la manifestació festiva per a que l’ajuntament puga revisar que la documentació és correcta i enviar la comunicació o autorització d’ús d’artificis pirotècnics a la Subdelegació del Govern corresponent amb una antelació mínima reglamentària de 15 dies hàbils.
És necessari que la Falla tinga almenys una per
sona associada amb l'acreditació de Responsable de Grup CRE.Per a formar als components d'una Falla existixen dos possibilitats:
- Que eixa Falla establisca Conveni a la Generalitat i la formació als que volen ser CRE la impartisquen els Responsables de Grup de la Falla.
- Que li demanen a qualsevol entitat formadora amb Conveni (com per exemple CRE-VALENCIA) que li forme als que volen ser CRE.
Amb els menuts ( a partir de 8 anys), seria el mateix procediment però en una sessió específica i amb una metodologia de formació adequada a l'edat. A més, cal una autorització expressa firmada pel pare, mare o tutor legal per a realitzar la formació CRE als menors d’edat.
La ITC-18 assigna al Responsable de Grup la funció de fer la comanda d'artificis sense marcat CE al fabricant. Com que els artificis sense marcat CE no estaran a la venda al públic als establiments habituals, sols un Responsable de Grup CRE vinculat a l'associació podrà fer la comanda d'artificis per a eixa associació o grup CRE.
Des del 2015, està encarregat també de signar la comunicació o sol·licitud d’autorització d’ús d’artificis pirotècnics per a la manifestació festiva que s’enviarà a la Subdelegació del Govern. Per tant, és responsable de la veracitat de les dades relatives als artificis a utilitzar i de les quantitats indicades.
No, en cap cas. Estes acreditacions sols ens permeten utilitzar artificis de forma tradicional durant la celebració de les manifestacions festives indicades a R1 (cordà, passejà, correfoc i despertà). Els artificis utilitzats seran "equivalents" a les Categories F1, F2 i F3 o T1, però mai a la Categoria f4, reservada exclusivament als professionals pirotècnics (experts).
En cas que en una celebració particular de caràcter singular o esporàdic s'utilitzaren menys de 10 kg de matèria reglamentada d'artificis de les Categories F1, F2 o F3 amb marcat CE, qualsevol ciutadà podria realitzar-la, però sempre complint les instruccions d'ús i les distàncies de seguretat exigides pel fabricant a l'etiquetatge dels productes, segons s'indica a l'article 141 del Reglament d'articles pirotècnics i cartutxeria.
Més preguntes freqüents
Segons s'indica a la Disposició Addicional segona de l'Orde 1/2012, els responsables de grup de consumidors reconeguts com a experts degudament acreditats per l'Administració (en este cas, la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana) que s'incorporen al registre de Grups creat per la Generalitat, tindran la consideració de CRE en les modalitats que abaste el seu certificat.
Per tant, els RGCRE poden descarregar de la plataforma de Formació CRE de la Generalitat (botó “Certificado CRE”) la seua acreditació “convalidada” com a CRE per a poder participar activament sense haver de realitzar la formació de CRE.
A alguna de les entitats amb conveni de formació amb la Generalitat Valenciana que hi ha actualment, com per exemple:
- Colla de Recuperacions Extraordinàries de València (CRE-V)
- Federació d’Agrupacions CRE de la Comunitat Valenciana (FEDERCRE)
També es pot consultar periòdicament el llistat de cursos CRE autoritzats per la Conselleria de Presidència a la web: http://www.presidencia.gva.es/web/seguridad/formacioncre.
En primer lloc, algun membre de l'associació deu participar i superar el curs de Formació de Responsable de Grup CRE i obtenir l'acreditació que li expedirà la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana en les modalitats superades i vinculat a l'associació a la que pertany.
En segon lloc, cal que algun dels Responsables de Grup de l'associació obtinga un Certificat Digital de l'ACCV i l'instal·le a un ordinador.
Els Certificats Digitals es generen a partir d'un codi d'activació que ha de demanar i recollir la persona interessada en qualsevol Punt de Registre d'Usuari de la Comunitat Valenciana (Podeu consultar el més proper a la vostra població i la seua ubicació i horari en http://www.accv.es/ciudadanos/puntos-de-registro-de-usuario/).
El Codi d'activació s'ha d'utilitzar abans de 15 dies per a que no caduque.
Vos recomanem generar el Certificat Digital en fitxer i no directament sobre el navegador
Executar el programa enroll i assignar un PIN de 6 caracters que heu de recordar. Així podreu utilitzar-lo facilment en altres equips o guardar-lo per si algun dia teniu problemes amb l'ordinador. Comprovar que el Certificat està correctament instal·lat en l'Explorer en Herramientas-Opciones de Internet-Contenido- Certificados-Personal.
En tercer lloc cal instal·lar els Certificats de l'ACCV de la Generalitat Valenciana com a Entitat de Confiança. NO ÉS EL VOSTRE PERSONAL QUE ACABEU D’INSTAL.LAR. SÓN UNS ALTRES NECESSARIS ( vore manual-1 de registre de certificats ROOT-CA-GVA de l'ACCV).
A continuació, procedirem a configurar el nostre equip per a la correcta instal.lació del programa CAPICOM en funció de la versió de l'Internet Explorer (vore Manual-2A CAPICOM Explorer 6 i 7)-(vore Manual-2B CAPICOM Explorer 8 i 9). És important no utilitzar altres navegadors i utilitzar la versió de 32 bits amb permisos d'Administrador).
Per acabar, accedirem a la web de la Conselleria de Justícia per a Consumidors Reconeguts com a Experts http://www.justicia.gva.es/web/seguridad/formacioncre a la Plataforma Formació CRE.
Si hem seguit correctament les indicacions ens apareixerà un missatge en Anglés per a confirmar la identitat i al polsar "Yes" ja podem accedir a Grupos CRE i crear el registre de la nostra Associació indicant totes les dades que ens demanen (Nom de l'Associació, CIF, direcció i població).
Si vos apareix una finestra indicant que no heu instal·lat el CAPICOM és que no hem fet alguna cosa bé i caldrà repetir el procés a partir del pas tercer.
Si es queda la pàgina en blanc aneu a "Herramientas" de l'Internet Explorer i afegiu el lloc web en "Configuración de vista de compatibilidad". Afegiu l’adreça http://externo.gva.es/forcre/ en “Sitios de Confianza”. Tanqueu l'Explorer i proveu a entrar de nou.
Si no vos deixa introduir el CIF, poseu-vos en contacte amb la Conselleria al tel. 963985300 o contacteu amb nosaltres a través del correu info@crevalencia.es
L'acreditació CRE habilita, entre altres, a utilitzar artificis sense marcat CE per a poder mantindre l''essència i la tradició en les manifestacions festives reconegudes, de forma legal. Estos artificis deuran fabricar-se amb una autorització especial degut a que, per raons constructives o funcionals, no poden disposar de marcat CE, en quedar exceptuats de l’àmbit d’aplicació de la Directiva 2013/29/UE, de 12 de juny de 2013.
Els articles sense marcat CE que poden utilitzar-se a la ITC-18 seran per exemple el tro de bac (per contindre clorats), les peces de cordà, els coets borratxos i les femelletes (amb moviment erràtic i trajectòria indefinida) o bé els trons de metxa que superen els 120 dB (sempre que siguen de cat. equivalent F3 o inferior).
Fins ara sabem que més de 10 dipòsits de productes acabats de fabricants espanyols (és a dir, que fabriquen ells mateixos a Espanya) han obtingut autorització administrativa mitjançant Resolució de la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme.
Amb la modificació del RAPIC i l’entrada en vigor del RD 989/2015 sols ens consten 2 pirotècnies que estan fabricant artificis sense marcat CE per a que puguen ser utilitzats pels CRE de forma tradicional.
- Pirotecnia de Altura (A. Zarzoso) Tel. 964147026
- Pirotecnia Accitana Mª Angustias. Tel. 606 437 506
La tramitació amb el Ministeri i amb l'ajuntament es pot allargar fins a 2 mesos, per la qual cosa es recomana iniciar els tràmits amb el fabricant i amb l'ajuntament amb suficient antelació per a obtindre a temps l'autorització administrativa per a la realització de la manifestació festiva.
L'ajuntament d’on es realitze una manifestació festiva acollida a la ITC-18 ha de presentar a la Delegació del Govern un tipus de documentació o altre en funció de la matèria reglamentada (NEC) que estiga previst utilitzar a la manifestació festiva. Esta documentació queda indicada en la Circular de la Delegació del Govern sobre l'aplicació de la ITC-18 enviada a tots els ajuntaments de la Comunitat Valenciana en febrer de 2013. (DESCARREGAR DOCUMENT)
Cal destacar que el procediment pot fer-se per via telemàtica a la web: https://sede.administracionespublicas.gob.es/procedimientos/index/categoria/42 i que les autoritzacions administratives per a ús de més de 50 kg de Matèria Reglamentada (NEC) en Manifestacions Festives ITC-18 requerixen el pagament d'una taxa per emisió d'autorització expressa que deu abonar prèviament l'organitzador de l'acte i que pot confeccionar mitjançant l'enllaç: https://sede.mpt.gob.es/tasasPDF/prepareTasa?idModelo=790&idTasa=054&idProvincia=46
Seleccionar Base W i indicar número d'envasos o dotzenes de coets.
El procediment és el següent:
1r PAS: El Responsable de Grup de l'agrupació interessada demanarà al fabricant els artificis amb o sense marcat CE que necessitaran els grups CRE participants en la manifestació festiva. El fabricant sol·licitarà al Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme una autorització especial de fabricació sense marcat CE indicant el dia i la localitat en la que se celebrarà l'acte.
2n PAS: Una vegada obtinguda l'autorització de fabricació del Ministeri (si s’utilitzen artificis sense marcat CE), l'organitzador presentarà a l'ajuntament una sol·licitud d'autorització per a l'acte, aportant els 12 documents que s'indiquen a la ITC-18 del R.D. 989/2015. Si l'organitzador és l'Ajuntament de la localitat, caldrà que el grup CRE participant li aporte la documentació acreditativa de la formació de CRE i RGCRE, així com les quantitats i característiques dels artificis a utilitzar.
3r PAS: L'ajuntament presentarà a la Delegació del Govern (Autoritzacions Administratives) una sol·licitud d'autorització d'ús dels artificis en manifestacions festives amb/sense marcat CE (si s'utilitzen més de 50 kg de Matèria Reglamentada, NEC) o una Comunicació d'ús dels artificis amb/sense marcat CE (si s'utilitzen menys de 50 kg de Matèria Reglamentada, NEC) per a cada manifestació festiva que se celebre, utilitzant els impresos normalitzats enviats per la Circular de la Delegació del Govern als Ajuntaments i enviant-los com a mínim amb 15 dies hàbils d'antelació.
4t PAS: L'ajuntament autoritzarà l'acte en que s'utilitzen els artificis amb/sense marcat CE i li ho comunicarà a l'organitzador. En cas d'utilització de més de 50 kg de Matèria Reglamentada (NEC), l'ajuntament no podrà autoritzar l'acte fins que no dispose de l'autorització expressa de la Delegació del Govern tramitada al pas 3. Quan es recepcionen els artificis caldrà portar l'autorització de l'ajuntament per si ens la demana el fabricant.